Wednesday, November 25, 2009

Guayaquil og Playas

I helgen hadde jeg langhelg og tok derfor noen dager i Guayaquil hos de to andre volontørene. Det var utrolig digg å komme til varmen litt, selvom jeg lett blir solbrent her oppe pga sterk sol er det ganske kaldt på kveldene og nettene. Så med andre ord var det digg med 30 varmegrader etter å ha våknet opp i 12 varmegrader samme dag. brr...

Vi gjorde mye forskjellig alle dagene i Guayaquil, første dag gikk til litt byvandring, bl.a opp på et utsiktspunkt med 440 trappetrinn opp, pluss siste tårn som gjorde at det ble 500 tilsammen. Det var litt av en utsikt, siden det ikke er fjell å se kan man se utrolig langt! Bak meg her ser dere sentrum, og elva går ut mot stillehavet.


De har pussa opp fasadene på husene og det er utrolig koselig å gå og se. Spansk kolonistil med masse farger.

Bak fasaden ser man litt av hvordan det egentlig ser ut der.


Utsikt fra den ene siden av byen. Rundt tårnet kunne man se til alle kanter. Utrolig stor by!

En Jugo(Juice) på Frutabar, kjempegodt!


Og veldig stor juice, nesten en liter!


Dagen etter dro jeg, Kjetil, Linda og familien Gjerull (misjonærer i Normisjon) til Playas, ca 1,5 time utenfor Guayaquil. Dagen begynte ganske vindfull og overskyet, men nesten med en gang vi kom ble det skyfri himmel og kjempevarmt.

Litt volleyballspilling i vinden, ikke like lett, men gøy!


Og her bader Kjetil med brett. Det var og kjempegøy! Bølgene var veldig store og jeg slukte mye saltvann etterhvert, men utrolig digg vann.


Forsøk på et panoramabilde, ikke helt vellykket siden bølgene flytter på seg, men sånn ble det ihvertfall.


Samme dag dro vi til slummen i Guayaquil for å være med på ungdomssamling i en kirke der og gudstjeneste dagen etterpå. Den natta sov vi hos en familie som bor der. Her må man bruke myggnetting pga insekter.

Morgenen etter: Kjetil sover i himmelsenga si. (myggnettingen)


Dagen etter; tilbake på Centro Lutherano og Kjetil fant ut at han ville lage Jugo med sin "hemmelige" oppskrift. (kan ikke skrive hva det er for jeg har faatt forbud av Kjetil til aa si det.) Han var litt uheldig og fikk litt mer ******* nedi enn han planla, men bortsett fra fargen var vi veldig fornøyd med Juicen.


Nam.


Nå er jeg tilbake i Cañar og jobber tre dager denne uken med undervisning. Etterhvert skal jeg få lagt ut bilder av arbeidet jeg holder på med, men foreløbig prøver jeg å komme litt inn i det og bli kjent med folk. Har også vært med på Alfakurs med ungdommene her noe som er ca annenhver helg.

Det er ganske utfordring å undervise elevene her. De kan ikke mye engelsk og bøkene er altfor langt fremme i forhold til hva de kan, så for tiden prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette for at det skal bli lærerikt og interessant. Målet er egentlig å få de til å snakke litt mer enn de gjøre nå. (de snakker omtrent ingenting) Jeg har 5 klasser, 7. 8. 9. 10. og 1. på colegio. En klasse er på over 30 elever som er litt av en utfordring. Heldigvis er rektoren med i mesteparten av undervisningen, noe som er godt med tanke på alle navnene jeg må prøve å lære og oppfølgningen. Rektoren her vil gjerne lære mer engelsk noe som er grunnen til at han er med i undervisningen. Skal fortelle mer når jeg kommer inn i ting litt mer, men dette er en liten smakebit av det jeg driver med tirsdag, onsdag og torsdag hver uke.

3 comments:

Anonymous said...

fint å se at du hadde en koslig helg.

så utrolig vittig at du er engelsklærer for rektor også :-)

Mamma

Kjetil Austad Endal said...

Trivelig innlegg, men Ingrid, (!!) du røper jo den hemmelige ingrediensen. Husk at det er en godt bevart hemmelighet...

Ingrid said...

Oi at jeg kunne!...jeg har slettet ordene naa. Jeg haaper ikke altfor stor skade er skjedd! Eller at noen av de store merkene har snappet opp den hemmelige ingrediensen.


hehe