Tuesday, November 17, 2009

Nar i Cañar

Den siste uken har jeg flyttet opp til Cañar som ligger ca 3100 moh. Den er en liten by i Cañardalen. Det ser egentlig litt ut som en landsby med masse hus tett i tett. Jeg bor i Nar som ligger litt nedover veien fra sentrum av Cañar. Jeg bor rett ved siden av en fødselsklinikk i et lite hus som jeg leier av de. Her har det bodd mange folk før meg, både gå ut senter elever og misjonærer. Nå står det egentlig mye tomt og jeg kom ikke til et rent hus for å si det sånn. Brukte de første timene her til å vaske i skap og skuffer som var ganske skitne med små kryp i mens misjonær Atle hjalp med å vaske litt gulv og spreie madrass. Ho ene på klinikken sa at det var lopper her. Jeg har enda ikke fått noe loppebitt noe jeg er glad for:)

I forrige uke brukte jeg mest tiden til å observere i klassene i engelskundervisningen. Denne uken begynner jeg å undervise og det jeg egentlig skal gjøre nå er å forberede undervisningen til i morra. Da skal jeg undervise i fem klasser. 7, 8, 9, 10 og 1. på colegio som er videregående i Norge, bare at de er ett år yngre. Heldigvis er ikke standaren på engelsken høy, så min oppgave vil hovedsakelig være å prøve å få de til å snakke og kunne konversere litt. De lærer litt ord, men i timene snakket de veldig lite engelsk. Jeg har hatt 52 timer spanskundervisning på Nexus i forkant, men er litt spent på hvordan det skal gå når jeg skal undervise engelsk til noen som snakker spansk. Folk har gjort det før meg så da skal det nok gå fint:)

Noen av bøkene jeg har fått, til venstre ligger engelskbøkene til skolen og til høyre ligger mine spanskbøker.

Cañardalen


Porta, mitt mobilabonnement. Ved siden av står en ku noe det er mange av her i Cañar! Ku og griser ser jeg overalt, og gjeiter og hunder. Utrolig mange dyr!



Huset jeg bor i ved siden av klinikken (som ligger til høyre for bildet)


Fint

2 comments:

Kjetil Austad Endal said...

Enig.

Fint

Anonymous said...

så gøy det var å se litt mer av der du holder til.
utrolig fint med bildet av dalen.akurat slik jeg ser for meg området .