Monday, October 19, 2009

Buss i Cuenca

Istedenfor å jobbe på Don Bosco skole i India sitter jeg hver dag på buss gjennom Don Bosco avenue på vei til skolen her i Ecuador ironisk nok. Jeg har som dere skjønner begynt på språkkurs i Cuenca og istedenfor å ta taxi til 2 dollar tur retur (ca 12 norske kroner, billig!) tar jeg buss til en enda billigere penge. Det koster meg 1 kr og 50 øre hver vei. eller 25 centavos. Hele 3 kroner for tur retur!

Før jeg begynte å ta bussen fikk jeg litt regler av vertsfamilien om å alltid sitte ytterst av de to stolene ved siden av hverandre. Viss jeg ikke gjør det er det lettere at noen stjeler og roter i sekken min. Og en annen reglel er å aldri ta med verdisaker. Det er jo greit nok og det har funket veldig bra til nå bortsett fra at bussen kjører litt småvariasjoner avogtil. Jeg tror det er pga litt veiarbeid her og der. Den har ihvertfall kjørt 3 ulike veier siden jeg begynte å ta den, men jeg begynner å bli kjent heldigvis. Den andre gangen jeg tok bussen på vei til skolen havna jeg plutselig midt i sentrum lettere forvirret, noe som ligger et godt stykke unna, men jeg fant en taxi og kom meg til skolen.

Bussen her er veldig annerledes enn bybuss i Kristiansand og Oslo. For det første trenger man ikke stå på et busstopp for å komme på. Bare man står langs busslinja og vinker bussen inn funker det fint. En annen ting er at det er ikke alltid bussen stopper helt opp. Avogtil må man gå på eller hoppe av mens den kjører sakte. Jeg har enda ikke opplevd det, men ser det ofte. De har derfor alltid dørene åpne så det er lett å hoppe på i fart (eller bussjåføren kan spytte ut døra noe som skjedde i dag tidlig.) En gang kjørte bussjåføren så fort at han ikke rakk å stoppe for en som vinka han inn til et busstopp. Han prøvde å stanse, men fant ut at det ble for brått så han kjørte likegodt videre uten passasjeren.
Men alt i alt, bortsett fra elendige støtdempere, stygge forbikjøringer og forskjellige veier er bussen veldig grei å ta.
(tar forresten ca 1 time å gå til skolen noe som er enda en godt grunn til å ta buss)

Over til noe annet:

Om du ikke liker ris eller kylling er nok ikke Ecuador plassen for deg. Her har jeg fått det nesten hver dag siden jeg kom med ulike variasjoner heldigvis, men de er veldig flinke til å lage kylling og her i vertsfamilien får jeg godt mat. Svin er også mye brukt og jeg passerer hver dag en hel gris eller et helt marsvin på et spidd her og der i gatene. Ganske groteskt, men vanlig. Og folk sitter rett ved siden av grisen og spiser middagen sin. Grisen er røykt (tror jeg) og så skjærer de av og steker. Jeg har til gode å smake dette, og er veldig spent på "Cuy" som er et helt marsvin. Jeg vet at jeg må smake det en gang i løpet av tiden og blir nok servert det i Cañar.

Ellers er alt bra og jeg prøver å lære spansk så greit som mulig. Reiser forresten til kysten til Guayaquil til torsdag og skal treffe alle misjonærer og voluntører til normisjon. Det blir nok veldig koselig:)

(har ingen bilder av bussen siden jeg ikke bør ha med kamera på den)

7 comments:

Anonymous said...

så utrolig vittig busstur.godt du er god til å passe på deg selv.

kos deg i helga,tenker det blir godt å snakke norsk i noen dager nå.

mamma

Elisabeth said...

Hei!
Kult at du er i Ecuador! Da blir vi enda flere Sør-Amerika fans! ;)
Men hva skjedde egentlig med India?

Kjetil Austad Endal said...

Cuy er ikke så verst. Du bør glede deg, både pga opplevelsen og smaken.

Velkommen til kysten på torsdag :)
Vi sees.

Birgitte said...

Hehe, godt du har fått instrukser av vertene! Fortsett å passe godt på deg selv:)

Anonymous said...

Ingrid!!! ååå...håper alt er vel med deg og at du nyter gud og ecuador :)
du er ei vakker tjenerinne!
jOrUn

Kristine said...

haha....jeg maatte le litt da jeg leste dette....jeg gjoer helt motsatt....tar med meg ALT paa bussen i colombia....lommebok, speilreflekskamera, ipod, gitar....kanskje litt naiv? men det har jo gaatt bra til naa :)
Godt aa se at du har det bra!! tenker paa deg :)

Kristine said...

PS: ogsaa sitter jeg nesten alltid innerst ;)